Angst voor artificial intelligence ‘volkomen onterecht, maak gebruik van de AI golf'

Geplaatst op: 2019-05-14 00:00:00


Artificial Intelligence (AI)  biedt mooie kansen voor ondernemers. Tegelijkertijd doemt vaak de vraag op of robots in de toekomst de mens gaan overnemen. “Een volkomen onterecht angstbeeld,” zei AI-professor Tom Heskes (Radboud University) tijdens het event “BOOST uw organisatie met artificial intelligence”  9 mei jl. bij Saxion in Deventer.

Energie steken in goede toepassingen

Heskes irriteert zich mateloos aan die vraag, die hij vooral van journalisten vaak krijgt: “ We moeten veel meer aandacht geven aan de goede dingen die je kunt doen met kunstmatige intelligentie. Er zijn wel gevaren, maar die zijn er nu ook al. 

De angstbeelden komen uit sciencefiction films, dat is niet waar het nu om gaat. Het gaat om de goede toepassingen. Daar moeten we veel meer energie insteken en niet lopen te neuzelen over wat er over 1000 jaar toch niet gaat gebeuren.”

Meedoen of toekijken

Voor een zaal met meer dan 130 belangstellenden concludeerde ook Ben Brussen, lid van de BOOST Kopgroep, dat de focus nu vaak ligt op de bedreigingen van AI, want “onbekend maakt onbemind”. Ondernemers hebben volgens Brussen twee keuzes: aanhaken en meedoen, of afhaken en toekijken. Brussen schetste de drie stappen naar een bruisend AI-landschap:  ontdekken, ontwikkelen en innoveren.

Augmented Intelligence

Ronald Teijken van IBM Watson IoT spreekt over augmented intelligence in plaats van artificial intelligence. “Bij AI denken mensen vaak aan computers die het van de mens overnemen, terwijl AI-technologie de mens juist gaat hélpen. Er komt zoveel data op ons af, dat kunnen wij als mens niet meer behappen. Daarom augmented: het moet sámen met de mens, we hebben AI tools nodig om ons te helpen.” Teijken adviseert ondernemers om als eerste te kijken naar welke vraag je wilt beantwoorden en welke data al beschikbaar zijn in de organisatie.  “Bekijk hoe die data met hulp van een AI-technologie, bijvoorbeeld machine learning,  ingezet kan worden voor een innovatie.”

AI heeft impact op kosten en omzet

Robert van Westing van Kone heeft in partnership met IBM Watson IoT artificial intelligence toegepast in Predictive Maintenance. Van Westing schetst dat met AI zowel aan de kostenkant als aan de omzetkant impact heeft. De onderhoudskosten van de Kone liften zijn aanzienlijk gedaald en aan de omzetkant kan Kone wat meer vragen aan haar klanten voor liften waar ‘intelligentie in zit’.

Leer surfen op de AI golf

Organisaties beschikken meestal al over veel data. Het advies is om goed na te denken over de vraag welke informatie je uit die data wilt halen. Na een dag vol sprekers, ervaringen uit de praktijk, en parallelsessies is de boodschap duidelijk: “Ondernemers, het is tijd om gebruik te maken van de AI-golf die eraan komt. Ga niet kopje onder maar leer surfen!”

Masterclasses

Leren ‘surfen’ kan onder andere door masterclasses te volgen. Oost NL organiseert op 28 mei en 18 juni twee verdiepende sessies.

Meer weten en aanmelden via www.oostnl.nl/masterclassai

Bekijk in deze vlog wat Tom Heskes (Radboud University) en Ronald Teijken (IBM Watson IoT) nog meer te zeggen hebben over artificial intelligence.